Klaas dijkstra: ‘Lelijke bloemen bestaan niet’

FRIESCHEPALEN

 Klaas Dijkstra uit Frieschepalen strijdt woensdag en donderdag in Vijfhuizen om de Wim Hazelaar Trofee, een onderdeel van de internationale bloemen- en plantenbeurs IFTF.

De vorig jaar overleden Wim Hazelaar heeft de Nederlandse bloemsierkunst op de kaart gezet. Hij was de eerste en tot dusver enige Nederlandse wereldkampioen in het métier. Om hem te eren, is een prestigieuze trofee naar hem vernoemd, waar dezer dagen voor de tweede keer om gestreden wordt door twaalf deelnemers: zes uit Nederland, zes uit de rest van de wereld. Tijdens de wedstrijd komt het vooral op improvisatie aan, stelt Klaas Dijkstra (48): ,,We moeten in twee dagen tijd zeven werkstukken maken. Per opdracht krijgen we een set bloemen, ondergrond en een korte instructie. Daar moeten we het mee doen.'' Tel Aviv Klaas vertelt dat de warme belangstelling voor bloemen hem altijd al in het bloed heeft gezeten: ,,Toen ik drie was, zat ik al in het weiland om een bosje bloemen voor mijn moeder te maken. Die passie is nooit verdwenen.'' Na de Tuinbouwschool volgt Klaas een meesterstudie in de bloemsierkunst, waarna hij overal ter wereld als gecertificeerd leraar aan de slag kan. En de grote wereld trekt. Getipt door een stel vrienden, vertrekt Klaas eind jaren negentig voor twee jaar naar Tel Aviv, Israël. ,,Wat niet veel mensen weten, is dat in de winterperiode bijna de helft van al onze bloemen uit Israël komt'', aldus Klaas. ,,Bloemen zijn trouwens ook voor de Israëli’s zélf heel belangrijk. Het idee achter het geven van bloemen is daar heel anders dan bij ons. In Nederland pikken veel mensen op vrijdag voor zichzelf een bosje bloemen mee uit de supermarkt. In Israël geef je vooral bloemen aan elkaar tijdens feestdagen en bijzondere gelegenheden. Dan wordt er ook niet op een paar centen gekeken.'' Tokio Eenmaal terug in Nederland staat één ding voor Klaas al heel snel vast: hij wil weer zo snel mogelijk naar het buitenland. Het wordt Tokio, waar hij uiteindelijk dertien jaar zal blijven, eerst als leraar bloemsierkunst en later als gewaardeerd medewerker van een exclusieve bloemenwinkel in het hart van de Japanse hoofdstad. Een fantastische tijd, aldus Klaas: ,,Ons werk bestond uit het aankleden van vijfsterrenhotels, ambassades en zelfs onderkomens van de keizerlijke familie. Vaak ter gelegenheid van bruiloften, conferenties en gala-diners. Wat voor mij het hoogtepunt was? Zoveel eigenlijk. De wekelijkse decoratie van de winkels van juwelier Tiffany & Co bijvoorbeeld. En vooral ook de aankleding van het Imperial Hotel, jaarlijks afgehuurd door Tiffany om hun nieuwe collectie te presenteren. Decoratiebudgetten van 25.000 euro waren daarbij heel gewoon.'' Aardbeving In 2011 keert Klaas terug naar Nederland. Dat was kort na de grote aardbeving en de allesvernietigende tsunami die daarop volgde. ,,Aardbevingen zijn in Japan heel gewoon. Ik was dus wel wat gewend, maar deze was extreem! Ook in Tokio schudde alles. De elektriciteit viel uit – ik zie ons nog zo in het donker bij elkaar zitten, angstig voor wat misschien nog komen ging. Ik heb die aardbeving als een voorteken beschouwd: tijd om terug te gaan naar Nederland.'' In Nederland vindt Klaas emplooi als leraar bij het Boerma-instituut, de International School for Floral Design in Aalsmeer. Ook in die hoedanigheid ziet hij nog heel veel van de wereld, van Brazilië tot Taiwan, waar hij wordt gevraagd voor demonstraties, workshops en colleges. ,,Soms is het maar goed dat je niet alles van tevoren weet'', lacht Klaas. ,,Zo zou ik in Taiwan een demonstratie bloemschikken geven voor een groep van maximaal honderd deelnemers. Stap ik de zaal in, zie ik daar wel tweeduizend stoelen staan. Terwijl de zaal begon vol te stromen, kreeg ik een headset op en een camera op me gericht, allemaal compleet onverwacht. Toen halverwege de presentatie ook de microfoons nog uitvielen, brak het klamme zweet me wel uit. Achteraf gezien leverde het ook wel een komisch tafereel op: ik stond daar op het podium mijn verhaal te doen, terwijl mijn vertaler naast me steeds harder stond te schreeuwen, met zijn handen als een toeter om zijn mond.'' Orchideewortels Als hem gevaagd wordt wat zijn favoriete materiaal is om mee te werken, antwoordt Klaas: ,,Ik zeg altijd maar: lelijke bloemen bestaan niet. Ik kan overal mee werken. Wat ik wel altijd probeer, is gebruik maken van lokale materialen. In Azië heb ik wel eens wortels van orchideeën gebruikt. Die hangen daar gewoon in de bomen. Kreeg ik de vraag: wat is dat voor materiaal dat u in uw bloemstuk heeft verwerkt? Dat hebben we nog nooit gezien. Mijn antwoord: dit spul groeit gewoon bij jullie langs de kant van de weg!''

Auteur

Fokke Wester