Brand geeft ruimte aan nieuwe ideeën op Singelland VHS

DRACHTEN

Vorig jaar werd op VHS Singelland een deel van een vleugel door brand vernield. Nu de etage weer is opgebouwd komt er een heel nieuwe afdeling, waarin drie profielen binnen het vernieuwde VMBO samenwerken. Volgende week donderdag wordt de afdeling geopend.

Volgende week donderdag 29 september opent directeur Annemarie Kingma van VMBO-school VHS 's middags om twee uur de nieuwe afdeling op de bovenste verdieping in de A-vleugel. Een unieke samenwerking tussen drie profielen binnen het vernieuwde VMBO komt hiermee tot stand. Vorig jaar werd de bovenste etage van de school ontruimd vanwege een brand. Door roetschade moest de hele verdieping ontmanteld en opnieuw opgebouwd worden. Naast het ongemak bood dat ook een nieuwe kans: drie profielen van het vernieuwde VMBO wilden graag samenwerken en krijgen nu de mogelijkheid er hun eigen etage van te maken. De profielen binnen het vernieuwde VMBO De betreffende drie profielen, E&O (Economie & Ondernemen), D&P (Dienstverlening & Producten) en MVI (Media, Vormgeving en ICT) passen binnen het vernieuwde VMBO en hebben dusdanig overlap dat samenwerking een logische stap is. Op de VHS kunnen leerlingen een keuze maken uit naar liefst 7 profielen (van de 10 beroepsgerichte profielen binnen het vernieuwde VMBO). Alle profielen hebben een onderwijsprogramma waarin de leerling veel verdiepende keuzevakken kan volgen. Daarnaast kunnen ze kiezen uit verbredende keuzedelen; het volgen van onderdelen van een ander profiel. Op deze manier maken leerlingen eigen keuzes, afhankelijk van interesses, talenten en gewenste vervolgopleiding. Door en voor leerlingen Als speciaal project hebben de leerlingen de eerste weken van dit schooljaar de opening van de afdeling voorbereid. Zij hebben een feestelijke en leerzame bijeenkomst georganiseerd; onder meer de aankleding van de lokalen, flyers, poster en presentaties zijn allen in samenwerking tot stand gekomen. Docenten en leerlingen laten met trots zien wat de profielen te bieden hebben en hoe gewerkt wordt aan vernieuwend onderwijs.  

Auteur

Fokke Wester