Tesla krijgt superstopcontact bij Van der Valk Drachten

DRACHTEN

Burgemeester Tjeerd van Bekkum en directeur Kim Liebregts van Tesla Nederland hebben vanmiddag op het parkeerterrein van Hotel Van der Valk het nieuwe superoplaadstation van het automerk in gebruik genomen.  Het is de zevende supercharger van Tesla in Nederland en de eerste in het Noorden.

Tekst en foto's Fokke Wester Tesla is het vernieuwende automerk dat uitsluitend elektrische auto's maakt, waarmee de Amerikaanse duurzaamheidsgoeroe Elon Musk de wereld probeert te veroveren. Musk is een geniaal natuurkundige en econoom, die zich bij het verbeteren van de wereld vooral richt op internet, duurzame energie en de ruimtevaart. De Supercharger bij het hotel kan gratis worden gebruikt om de accu van Model S of Model X op te laden in een aantal minuten, in plaats van uren. Verspreid over Europa kunnen de elektrische Model S en Model X inmiddels op meer dan 220 locaties in 20 minuten half vol, of in 40 minuten voor 80 procent geladen worden. Superchargers zijn in Nederland al te vinden op strategische locaties met restaurants, winkelcentra en WiFi-hotspots langs snelwegen in Amsterdam, Eindhoven, Tilburg, Oosterhout, Zwolle en Zevenaar. Het netwerk van Superchargers in Europa breidt gestaag uit en maakt het mogelijk om moeiteloos vanuit Noord- naar Zuid-Europa te rijden. Prediken Ter gelegenheid van de opening bood Tesla de mogelijkheid voor een testrit. Burgemeester Tjeerd van Bekkum was een van de eersten die van die mogelijkheid gebruik maakte. Hij kwam dolenthousiast terug. ,,Hij trekt in drie seconden op van nul naar honderd. Je trapt het pedaal in en je schiet weg, fantastisch. Ik kende Tesla niet zo goed, maar ik ga het nu prediken. Ik heb er in gereden en hij rijdt zalig, echt een genot.'' Jan Dijksman uit Drachten bezocht de testritten omdat hij van plan is een Tesla te kopen. ,,Ik rij nu in een Citroën, ongeveer 70.000 kilometer per jaar. Ik heb een energie-distributiebedrijf en in mijn werk hou ik me bezig met elektriciteit en gas. Een groothandel in energie, zo zou je het kunnen noemen, dus deze auto past daar wel bij.'' Non-stop De Tesla is duur, erkent Dijksman, maar in het gebruik verdien je veel terug. ,,Ik denk dat als je het omrekent, het financieel op het zelfde uitkomt. Maar het ontwerp en de techniek zijn fantastisch. Met deze auto kun je non-stop 400 kilometer rijden, bij andere merken op stroom houdt het vaak bij 200 wel op. Dat is tot nu toe het probleem van elektrisch rijden. Ik moet voor mijn werk nog wel eens in bijvoorbeeld Maastricht zijn en dat haal ik met de Tesla makkelijk. Bovendien kan ik hem ook daar snel weer opladen. Wat dat betreft zijn die superchargers ideaal, je kunt opladen terwijl je een hapje eet.'' Jan Klomp uit Deventer rijdt sinds vorig jaar november in een Tesla 70 D en hij heeft er nu 21.000 kilometer mee gereden. De bedrijfsadviseur rijdt gemiddeld 50 km per dag, met uitschieters tot 200. Dat zou ook met een 'normale' elektrische auto te doen zijn, erkent hij. ,,Maar Tesla is de enige die dat zonder problemen kan doen. Bij het plannen van lange ritten hou ik wel rekening met de superchargers.'' Fiscaal Het milieu heeft een belangrijke rol gespeeld bij de aanschaf, zegt Klomp. ,,Maar ook het fiscale aspect. Als je als ondernemer een elektrische auto koopt, ben je met alle subsidies gewoon een stuk goedkoper uit. Ik heb hiervoor een BMW 3 gehad en die was fiscaal bijna drie keer zo duur. Mijn Tesla kostte rond de 90.000 euro, maar met alle fiscale voordelen, zoals milieu-aftrek, kwam ik netto ergens tussen de 60.000 en 70.000 euro uit.'' ,,In het gebruik is hij behoorlijk goedkoper. Als je alleen bij de supercharger zou opladen, betaal je helemaal geen brandstofkosten. Thuis kost 1 kilowatt, goed voor vijf kilometer, twintig cent. Dan kom je op 4 cent per kilometer aan energiekosten. Daarvoor kun je niet op brandstof rijden, zelfs niet op gas. En daar komt nog bij dat je geen motorrijtuigenbelasting betaalt en maar minimaal onderhoud hebt, want er zitten geen draaiende motoronderdelen in. Je hebt geen koppelingsplaat, koppakkingen, geen cilinders. Het onderhoud is echt simpeler, al kun je absoluut niets zelf doen. Als je pech hebt onderweg kan ook de Wegenwacht niets. Daarom heeft Tesla een eigen servicedienst.'' Twee kattenbakken Tesla heeft de motor op de wielassen gemonteerd, dat betekent dat de auto zowel voor als achter een kattenbak heeft. ,,En daar past nog heel wat in ook. Het rijden is verder fantastisch, echt een belevenis. Het is gewoon heel erg rustig, ontspannen. Als je uitstapt ben je echt uitgerust.'' Rijden in een elektrische auto is wel wennen, heeft Klomp ervaren. ,,Je moet zelf extra opletten, omdat de auto bijna geen geluid maakt. Ook in een woonwijk moet je goed uitkijken, want voetgangers en fietsers horen je niet aankomen en kunnen dan heel erg van je schrikken.'' Burgemeester Van Bekkum noemde de opening van de superchargers een mooi moment voor Smallingerland. ,,We zijn er heel trots op dat Drachten weer laat zien dat het een strategisch punt is in Noord-Nederland. Bovendien past het heel goed bij onze gemeente, die in het Noorden veruit het verst is op innovatief gebied. Wij zijn er hard mee bezig om dat verder kenbaar te maken, want Drachten steekt wat high-tech betreft ver uit boven Groningen en Leeuwarden. Ook als college hebben we duurzaamheid hoog in het vaandel staan, dat willen we aan alle kanten zichtbaar maken, prediken. Wij geloven er in dat we een omslag moeten maken. Dat gas moet er uit.'' Kleine elite Directeur Kim Liebrechts van Tesla Nederland ziet het gestaag uitbreidende netwerk van Superchargers als een belangrijk element in het succes van de elektrische auto's. ,,Wij denken dat er in de komende vakantieweken tussen de 75 en 80 miljoen elektrische kilometers gereden zullen worden.'' Net als bijvoorbeeld Apple richtte Tesla zich in het begin op een kleine elite, met dure sportwagens. Nu probeert de onderneming een steeds bredere groep te bereiken. ,,Dat is altijd het doel geweest. Je móet wel beginnen met een snelle, mooie en sexy auto, die bewijst dat hij goed is. Mensen moeten hem willen hebben. Tien jaar geleden is al het Secret Masterplan geschreven. Na die sportwagen zijn nieuwe modellen gemaakt, die al veel toegankelijker werden. Deze week nog opent Tesla in Nevada een grote fabriek voor batterijen. De productie wordt zo groot, dat de prijs met een derde verlaagd kan worden. Dat zal ook leiden tot een goedkopere auto, zo rond de 28.000 euro. Dat is maar net ietsje duurder dan een gewone gezinsauto, maar je bespaart op andere kosten. Wij willen graag dat iedereen in een Tesla stapt en met de huidige prijzen gaat dat gewoon niet.'' Blijde boodschap De visie van Tesla klinkt bijna als een blijde boodschap, maar als puntje bij paaltje komt gaat het natuurlijk wel om een commercieel bedrijf, erkent Liebregts. ,,De schoorsteen moet wel blijven roken, maar tot nu toe is er nog nooit winst gemaakt. Alles wordt weer geïnvesteerd in het bedrijf. Elon is een heel inspirerende man, ik heb hem een paar keer mogen ontmoeten, Als hij vindt dat het morgen anders moet, beter, dan kan iedereen 180 graden de andere kant opdraaien en het morgen beter doen. De andere kant op. Dat hoeft niet met veel overleg of advocaten, wij kunnen heel snel schakelen.'' De superchargers kunnen nu nog alleen worden gebruikt door Tesla, maar volgens Liebregts is de firma niet defensief. ,,Andere merken hebben simpelweg nog geen auto's die lange afstanden kunnen rijden. We hadden verwacht dat ook andere merken daar in zouden springen en het op zouden pakken, maar dat gebeurt niet. Daarom zijn wij begonnen met die superchargers. Onze auto's kunnen ook in de andere stations opladen, maar dan met een speciale adapter en op de gewone snelheid. Toch hebben het afgelopen jaar onze superchargers meer dan twintig keer zo veel stroom verbruikt als alle andere oplaadstations bij elkaar. Ik kan er niet veel over zeggen, maar er is absoluut sprake van dat ook andere merken mee kunnen gaan doen.'' Gratis tanken De oplaadstations zijn niet bedoeld voor Drachtsters die hier drie keer in de week gratis komen tanken, zegt Liebregts. Ze zijn uitsluitend bedoeld voor mensen onderweg. ,,De bedoeling van een elektrische auto is het gemak. Je wilt er mee rijden en moeiteloos thuis 's nachts kunnen opladen. Maar als je iets verder van huis bent, moet het net zo makkelijk onderweg kunnen.''

Auteur

Fokke Wester