Zonneboot TU Delft vestigt snelheidsrecord van 50 km/u op Drachtstervaart

DRACHTEN

 Het TU Delft Solar Boat Team (T65) heeft met 50,5 km per uur een snelheidsrecord gevestigd voor zonneboten tijdens de Dutch Solar Challenge in Drachten.

Met een lasergun werden de pieksnelheden gemeten van alle deelnemers, die twee keer in actie mochten komen. Er is nog geen snelheidsrecord voor zonneboten opgenomen in Guinness World Records, dus de organisatie gaat de snelheden officieel indienen. ,,Een fantastische prestatie'', aldus projectdirecteur Albert Bosscha. ,,Je hoort vaak mensen zeggen dat ‘de boten’ heel snel kunnen, nu hebben we het daadwerkelijk gemeten en we hopen deze score formeel vast te kunnen leggen.'' Door de wind kon deze poging niet volgens planning worden gehouden in de Drachtstervaart, omdat het daar te smal is. Door een rukwind hadden de boten uit balans kunnen raken en tegen de kant kunnen varen. ,,Voor de veiligheid van de piloten en om schade te voorkomen is in goed overleg met de deelnemers besloten het onderdeel pieksnelheden te verplaatsen'', aldus Albert. ,,Gelukkig hebben we een goed alternatief gevonden waarbij we ook nog eens een live verbinding hadden via ons Facebookaccount zodat ook de pieksnelheden achter de computer gevolgd konden worden.''   Team T62 CLAFIS Victron Energy Solar Boat Team uit Leeuwarden werd tweede met een pieksnelheid van 42,0 km/u. Het Dutch Solar Boat Team (A19) eveneens uit Leeuwarden zette een pieksnelheid neer van 31,1 km/u. Voordat de recordpoging werd gehouden stond gistermorgen eerst nog een Time Trial op het programma. De deelnemers van de A, B en V20 klasse voeren een ronde van 20 kilometer en de teams in de Topklasse een ronde van 30 kilometer tussen Drachten en de Veenhoop. De uitslagen staan vermeld op <ahref="http://www.dutchsolarchallenge.nl/">www.dutchsolarchallenge.nl. Gisteren werd ook de innovatieprijs uitgereikt. Deze prijs ging eveneens naar het team van de TU Delft. ,,Wij kijken naar nieuwe technieken die de teams gebruiken en of die in de praktijk werken'', aldus het hoofd van de technische commissie, Joris Melkert. ,,Het team van TU Delft had twee draagvleugels achter elkaar bevestigd in plaats van naast elkaar. Ze varen als het ware op een schaats  ‘over’ het water. Vandaag hebben we gezien dat deze nieuwe techniek werkt in de praktijk.'' Aan de Mini Solar deden leerlingen van basisschool SBO Sjalom uit Drachten en OBS de Wiksel uit Houtigehage mee. In totaal werden 18 bootjes te water gelaten. Ook het CSG Luidger nam deel met in totaal 39 bootjes. Belangrijk doel van de organisatie is om kinderen op jonge leeftijd bewust te maken van het belang van duurzame energie. Er waren prijzen voor het snelste en het meest creatieve bootje te verdelen. Het bootje met zelfgemaakte propellers van plastic bekertjes kreeg de creativiteitsprijs toegekend. Kijk voor meer informatie op www.minisolar.nl. Vandaag staat weer een etappewedstrijd om het programma. De deelnemers varen van Drachten naar Grou (60 kilometer). De eerste etappewedstrijd op dinsdag 5 juli (Lemmer – Drachten) werd noodgedwongen ingekort vanwege het slechte weer. De Dutch Solar Challenge finisht zaterdag in Leeuwarden. Meer informatie over de race www.dutchsolarchallenge.nl.

Auteur

Fokke Wester