Drachtsters gaan voor de titel op WK Zonnebootvaren

DRACHTEN

De zesde editie van de Dutch Solar Challenge, het wereldkampioenschap zonnebootvaren, wordt voor het Sunflare Solarteam een 'thuiswedstrijd'. De race doet namelijk begin juli opnieuw Drachten aan.

Het Sunflare Solarteam uit Drachten bestaat uit zes leden met ervaring. Vier leden (Arjan Abma, Gerlof Werkman, Teije Jansma en Ruurd van Buiten) deden twee jaar geleden al mee aan de Solarrace met de zonneboot van hun toenmalige opleiding Friese Poort Drachten. Zij eindigden in 2014 in de A-klasse als derde en kregen voorgoed de smaak te pakken. Samen met Gerke Kooistra (oud-lid van het NHL Hogeschoolteam dat in 2014 tweede werd) en adviseur Kees Zwaan (pionier op het gebied van zonne-energie) bouwen zij in minder dan anderhalf jaar zelf hun eigen zonneboot. Daarbij maken ze dankbaar gebruik van de ervaringen en ideeën die ze in de vorige teams hebben opgedaan. Klein beginnen Toch blijven ze eerst bescheiden. ,,We willen klein beginnen om groot te eindigen. Een klein begin met een goedvarende boot, die als fundament dient voor verdere ontwikkeling. Dat betekent dat we in 2016 ons nog niet richten op een boot met draagvleugels of een contraroterende schroef, maar op een no-nonsense boot die efficiënt een race kan uit varen. Hierbij staat de betrouwbaarheid van de boot voorop. We winnen geen race als de boot niet de finish kan halen.'' Tijdens het WK proberen de teams een week lang verschillende etappes van ongeveer 60 km zo snel mogelijk af te leggen. De energie die wordt gebruikt voor het aandrijven van de boten mag enkel uit de zon worden gehaald. Dit betekent dat de energie efficiënt moet worden benut voor de voortstuwing van de boot. ,,De lat ligt dit jaar hoog, maar we schatten in dat we een goede kans hebben op een podiumplaats'', zegt teammanager Arjan Abma. Op het randje ,,We hebben nu naar een Fins ontwerp van Kyamk de complete romp gemaakt van carbon, waardoor de totale boot met componenten nog geen 130 kilo weegt. De accu en de aandrijving hebben we zelf ontworpen, zodat alles naadloos op elkaar aansluit. De ontworpen constructies zitten soms op het randje van wat toelaatbaar is, maar we doen er alles aan om zo efficiënt en licht mogelijk te kunnen zijn. Het is eigenlijk verbazingwekkend als je bedenkt dat alleen met zonne-energie gemiddelde snelheden worden behaald van meer dan 30 kilometer per uur.'' Het team steekt alle vrije tijd in de zonneboot en wil meedoen aan verschillende zonnebootraces en evenementen. Het project is niet alleen bedoeld voor wedstrijden, de jongemannen willen ook laten zien dat er met technische kennis en kunde nog veel te bereiken valt op het gebied van groene energie. Jongeren aanspreken ,,Dit is ook te zien in onze samenleving, nu veel voorzieningen over gaan op groene- en elektrische energie. Zo zijn wij nu al bezig met de toekomst. Met ons project willen we met name de jongere generatie aanspreken. Wij grijpen zoveel mogelijk kansen aan om duurzaamheid en techniek te kunnen promoten. We willen mensen er bewust van maken dat groene energie de toekomst is, door vooral onze boot te laten spreken'', zegt Abma. Het project stopt ook niet zodra de boot 'af' is. De boot dient als basis voor verdere ontwikkelingen en ideeën. ,,Zo blijven wij continu verbeteren.'' Het Sunflare Solarteam doet opnieuw mee in de A-klasse, waarin de boten maximaal zes meter lang mogen zijn en met vier aangeleverde zonnepanelen een totaal vermogen hebben van 1040 Wattpeak. De boten in deze klasse hebben een batterij capaciteit van maximaal 1,5 Kwh. Monaco Het Sunflareteam gaat meteen voor de titel op de komende Dutch Solar Challenge, maar op het programma staan ook andere races, zoals de Eneco ZonnebootRace (het Nederlands kampioenschap voor zonneboten) en de Solar1 in Monaco. ,,De jaarlijkse Solar1 is een groot internationaal evenement, met veel bekijks. Met het veelal mooie weer in Monaco belooft het een snelle race te worden.'' Het bouwen en in de vaart houden van de zonneboot kost een hoop tijd, energie en ook geld. Voor dat laatst is het team op zoek naar sponsoren. Al voor vijf tientjes kan iemand zijn handtekening op de romp plaatsen.

Auteur

Fokke Wester