Recensie|Kerkepad met Langezwaagster kunstenaars

Opsterland-Ooststellingwerf - Jurjen K. van der Hoek verzorgt vanaf heden met enige regelmaat recensies voor deze website, over exposities in onze regio.

LANGEZWAAG - In het kader van Tsjerkepaad 2014 exposeren vier kunstenaars hun werk tot 14 september in de Mattheüskerk van Langezwaag. Marc de Jong Schilder Marc de Jong combineert zijn beeld met woord. De expressieve werken gaan met een geïnspireerde abstracte tekst. De woorden geven de stemming aan, de bestemming voor de gedachten bij het beeld. Het vormt de blik op de beeltenis. De werken hebben een getekende onderschildering met een expressief kleurige middenpartij. Als de herinnering aan een situatie, de beschrijving van een droombeeld. Daar overheen gaan figuren in een vormenspel, die nog wel eens hapert in anatomische kwaliteit. Zich afspelend in de emotie van de herinnering is dat een techniek die de stemming kan overdrijven. De schilderijen zijn door De Jong als het ware opgezet in mixed emotic media. Het verstoort het ongestoord kijken en inleven. De ogen schieten over het werk en vinden nergens rust. Wietske Lycklama à Nijeholt Naïef expressief is het werk van Wietske Lycklama à Nijeholt. Een enkel onderwerp, simpel benaderd, is in beeld gebracht. Monumentaal valt het beeld niet uiteen, maar krijgt een mysterieuze sfeer. Niet telkens is even duidelijk wat deze kunstenaar met haar uitdrukkingen wil weergeven. Lycklama is geen begenadigd schilder, hoewel ze heftig probeert een effectieve impressie weer te geven. Waar ze in het platte vlak te simpel blijft, spreekt ze in de ruimte echter beter aan. Weg gestopt onder in een vitrinekast staat het meest aansprekende werk in haar serie. Op de top van haar kunnen lijkt ze alles achter zich te laten en enkel nog isolatiemateriaal op te rollen. Een prachtige eenvoud, die een meer prominente plaats verdient. Anne Huitema Graficus Anne Huitema verhaalt met de etspen over weggepoetste landschappen en vergeten omgevingen. In prachtige beheerst uitgewerkte tinten zet hij zijn organisch verfijnde belijningen op. De emotie is sfeervol ingekaderd. De speels maar bewust gekozen lijnen worden nog eens versterkt door de vlakken in aquatint. Er is een broos tedere benadering van het onderwerp. Als voorbeeld het 'haventje' in goed gekozen blauwe tinten. Om de pier dartelen lijnen en punten en maken het houten bouwwerk tot een monumentaal ogende kathedraal. Hanneke Vleugel Kunstenaar Hanneke Vleugel toont vlak werk, maar is ook aanwezig met ruimtelijke beelden. Non-figuratie waarin de bezieling het werk doet. Daarnaast uiterst fijne acryl schilderijen. De twee zusjes, pake en beppe, een teder familieportret, het is nostalgie van de bovenste plank. Ooit zoek geraakt in die schoenendoos op zolder lachen ze nu weer vrolijk de nieuwe wereld in. Vleugel zette een drietal beelden van serpentijn in de kerkzaal. Met een evenwichtig gestroomlijnde vormgeving, die bruut wordt gekapt en afbrokkelt. De blik streelt het harde materiaal en stuit plots op verweerde resten. Een subtiel samengaan van leven en dood. Expositie vier Langezwaagster kunstenaars in de Mattheüskerk, ’t Hou 9, Langezwaag. Tot en met 13 september. Open op zaterdag van 13 tot 17 uur. Zie ook weblog Kunststukjes: jurjenkvanderhoek.tumblr.com Tekst en foto: Jurjen K. van der Hoek