Tim Douwsma eert geliefde thuishaven in Fryslân

Leeuwarden - Zanger en presentator Tim Douwsma heeft vrijdag een ode aan zijn geliefde Friesland uitgebracht.

Een bijzondere dag omdat het vrijdag de langste periode ooit is zonder Elfstedentocht. Het nummer Fryslân waaraan de zanger zelf heeft meegeschreven ligt hem aan het hart. „Alles waar Friesland voor staat komt terug in dit nummer. Mijn thuishaven verdiend een song zoals deze en ik ben blij dat ik mijn trots voor Friesland in dit nummer kan verwerken”, aldus Tim.

Regiomarketing Friesland omarmt initiatief

Merk Fryslân, regiomarketingorganisatie van de provincie Friesland kon niet om het enthousiasme en de passie van Tim voor Friesland heen. Het merk zet zich in om Friesland op een positieve en actieve manier in de markt te zetten. „Een nummer over onze mooie provincie hoort daar zeker bij. Tim heeft het op een hele mooie en bijzondere manier weten te brengen en wij supporten dit initiatief dan ook graag”, aldus Martin Cnossen, directeur Merk Fryslân.

De samenwerking tussen Merk Fryslân en Tim Douwsma houdt onder andere het realiseren van de bijbehorende videoclip, waarin volop beelden van Friesland zijn te zien.

Elfsteden Kroegentocht

Om het nummer in deze periode uit te brengen, komt niet zomaar uit de lucht vallen. Ieder jaar als de kou weer het land intrekt begint de Elfstedenkoorts langzaam toe te nemen. „De laatste keer dat de Elfstedentocht op natuurijs is geschaatst is bijna 22 jaar geleden. Ieder jaar weer hopen wij Friezen dat de tocht der tochten weer mag plaatsvinden. Voor dit jaar schat ik de kansen klein in, maar het moet er toch ooit een keer van komen”, laat Tim weten.

Elfstedentocht of niet, Tim heeft het alternatief al gevonden; een Elfsteden Kroegentocht. „Om de release van mijn single te vieren, roep ik alle kroegen en cafés in Friesland op mee te doen aan de Elfsteden Kroegentocht.”

Via deze unieke actie maken diverse horecagelegenheden in Friesland kans op een optreden van Tim in zijn of haar kroeg. Het enige wat ze moeten doen is het nummer downloaden via iTunes en delen via social media. De locatie met de meeste interactie, likes en/of deel acties, wint het optreden dat zaterdag 16 februari plaatsvindt.