Ondernemerscoach Opsterland werkt vooral in stilte

BEETSTERZWAAG - De Ondernemerscoaches van Opsterland hebben een probleem. Ze doen hun werk en boeken succes, maar daar mogen ze niet over praten.

Opsterland benoemde vorig jaar mei drie ondernemerscoaches: Popke Veenstra, Meine de Jong en Erik Brouwer. Zij waren het ook die als bestuursleden van de Ondernemers Kring Opsterland (OKO) het idee van de coach voorlegden aan de gemeente. ,,Yn de gemeenteried waard der om frege, mar doe wienen wy al mei de OKO yn gesprek'', legt wethouder Piet van Dijk uit. De gemeente besloot het idee op te pakken en trok er 5000 euro voor uit. In het halfjaarlijkse overleg tussen gemeente en OKO was al eerder de vraag aan de orde gekomen wat de gemeente kan doen aan het helpen van startende bedrijven, maar met de economische crisis van de laatste jaren zouden vast wel meer ondernemers behoefte hebben aan advies, was het idee. ,,Kinst nije inisjativen steune, mar kinst ek sjen nei wat der al is'', zegt Popke Veenstra, als registeraccountant werkzaam bij Van der Veen & Kromhout Registeraccountants. Kruispunt De afgelopen acht maanden hebben de coaches contact gehad met een stuk of acht bedrijven. Gegadigden kunnen zich melden bij de gemeente Opsterland, waarna die de coaches ingeschakeld. Vervolgens wordt gekeken wie van de drie wordt ingezet. Meestal gaat het om ondernemers met wat kleinere bedrijven, die op een kruispunt staan en niet goed weten wat ze moeten beslissen. ,,Wy ha de wiisheid ek net yn pacht'', zegt Meine de Jong, in het dagelijks leven actief voor Rize Advies. ,,Guon ûndernimmers ha gewoan eefkes in klankboerd noadich. Faak is it allinnich al genôch om goed te lústerjen. Fan bûten ôf hast faak krekt wat in oare kijk en yn ien of soms twa gesprekken besykje wy dan it probleem dúdlik te krijen. It moaie is dat de ûndernimmer dan meastal sels al sjocht wat foar him de júste rjochting is.'' Chaos De problemen spitsen zich meestal toe op financiering, marketing en administratie. Het is niet de bedoeling dat de coaches een langdurige relatie met de ondernemer aangaan, legt Veenstra uit. ,,Foar de ûndernimmer binne der soms safolle kanten dy't er út kin. Dat liket soms echt in chaos foar de minsken dy't der middenyn sitte. Wy besykje dan struktuer oan te bringen, sadat der helderheid komt. Soms jouwe wy advys om in goeie advokaat of akkountant yn te hieren.'' De coaches zijn onafhankelijk, spreken met de ondernemers op persoonlijke titel en beloven volstrekte geheimhouding. Zonder die vertrouwelijkheid zouden ze ook niet kunnen functioneren, zegt De Jong. Voordeel van de coaches boven de Kamer van Koophandel, die ook advies kan geven aan ondernemers, is dat de drie van Opsterland op de hoogte zijn van de lokale samenleving. ,,Boppedat ha wy in minder hege drompel, wy steane dochs krekt wat tichterby.'' Op schema Het hele project is begroot op 25 acties, dus de coaches zijn mooi op schema, zegt wethouder Piet van Dijk van Opsterland. Vanwege de geheimhouding kunnen de coaches niet mooie rapporten op zijn bureau leggen, waarin alle gevallen worden besproken. ,,Gjin probleem'', zegt Van Dijk. ,,It giet op fertrouwen.'' ,,Wy sitte in bytsje yn in spagaat'', vindt Veenstra. ,,It súkses is net te mjitten. Mar it feit dat it inisjatyf oppakt is, dat ûndernimmers harsels doarre te melden, dat is al in foarm fan súkses.'' Hij is ook blij dat Opsterland het aandurfde. Voor zover bekend is er nog geen enkele andere gemeente die werkt met coaches voor het eigen bedrijfsleven. Hoewel de crisis een van de uitgangspunten was om ondernemers bij te staan, blijkt de recessie in de praktijk niet het hoofdonderwerp van de gesprekken. ,,As de ekonomy goed rint, kin elk wol wat fertsjinje. Mar no't it minder giet, blykt wa't de echte ûndernimmers binne'', zegt Veenstra. ,,In goeie ûndernimmer hat op tiid soarge dat er de krisis oankin. Mar sokke problemen ha wy der eins net by.'' Klassiek probleem De coaches krijgen het meest te maken met wat kleinere bedrijven, waarvan de eigenaar alles zelf doet en dus ook alle problemen zelf moet oplossen. ,,It is it klassike probleem fan in bedriuw dat hiel lyts begûn is en op in stuit út syn foegen groeit. Dan nimt de man dy't sokke moaie dingen meitsje kin personeel oan en wurdt er sels fan fakman ûndernimmer. Hiel faak giet it goed, mar soms ek net. Dan moat der wat barre. Soms is in hiel lyts triuwke al genôch. En dat jouwe wy dan.'' ,,Ik frege oan in ûndernimmer: wêr stjoersto op? Op ferkochte oantallen? Op de boekhâlding? Wat is foar dy in sinjaal dat it goed of min giet? As se dan begjinne te stammerjen, witst al wat it probleem is. Ast der dan tegearre oer begjinst te filosofearjen, witte se faak sels wol wat der barre moat.'' ,,Wy binne krekt as dy húsarts'', vult Meine de Jong lachend aan. ,,Asto ferteld hast wat der oan mankeart, freget dy ek: wat tinkst der sels fan?'' Tekst en Foto's: Fokke Wester