Recensie | Tjibbe Hooghiemstra denkt zichzelf een eiland

Gorredijk - Jurjen K. van der Hoek verzorgt met enige regelmaat recensies voor deze website, over exposities in onze regio.

GORREDIJK - Expositie schilderijen en werken op papier van Tjibbe Hooghiemstra bij Galerie Hoogenbosch. Stationsweg 66 in Gorredijk. Tot 17 november. Kunstenaar Hooghiemstra tekent een gedroomd eiland uit, zoals het voor hem in gedachten tot leven komt. Voor hem bestaat dat eiland en hij weet exact hoe het erbij ligt en hoe het zich verhoudt tot de omgeving. De filosofie van het zijn maakt de kunst van Hooghiemstra tot een mysterie. Met 'sandy island' blijft deze kunstenaar dicht bij de aarde als levensbron van het zijn. Het schurkt aan tegen de oorsprong van het beelden in de kunst. De verbeelding van het eiland is uitgezet op uit een logboek gescheurde vellen papier. Het eigen verhaal op de heersende vertelling. Het denkbeeld op de waarheid maakt de droom tot realiteit. Hooghiemstra lijkt op zoek naar de betekenis van zijn gedachten. Gaandeweg ontdekt en ontgint hij zijn zanderige droom. Als rode draad door zijn werk in Galerie Hoogenbosch in Gorredijk reist de ontdekking van een onbekend eiland met een bedachte ligging ten oosten van Australië. In de snelle trefzekere schetsen, die simpele weergaven maken, bevat hij de ruigheid van het eiland. Deze autobiografische rauwheid zet hij als cartograaf uit tussen de meridianen in zijn denkbeeld. Voetsporen van de kunstenaar De schetsen behoeven geen gedetailleerde uitwerking, want  ze geven de sfeer van het moment weer. Terug in de veilige haven van het atelier na de uitvlucht van de gedachte, is er het gekleurde aandenken, de betoverde herinnering. De werkelijke stemming, het idee in het hier bij het daar, blijft scherp getroffen achter in de tekening. De kunstenaar wijst aan op papier als stelt hij een schatkaart samen. Hij bepaalt de plaats, gumt deze uit en overschrijft ze. Een zoektocht voor de maker in zichzelf, zowel als voor de kijker naar het werk. Het is niet gemakkelijk de juiste weg te duiden. Maar het is wel intrigerend om de voetsporen van de kunstenaar te volgen, te achterhalen wat hij heeft ondervonden. Te herleven wat hij door het maken van zijn kunst heeft beleefd. Doorkijk in het denkbeeld Het is niet de herinnering aan, maar het wezen van het bedachte zijn waarbij je jezelf als kijker betrokken voelt. Het beeld is universeel. Het geeft een doorkijk in het denkbeeld van de kunstenaar. Poëtische vertalingen van zintuiglijke ervaringen in beschrijvingen van verlaten en onherbergzame omgevingen. Hooghiemstra schetst een fantoomeiland. Het is er niet, maar is er doordat hij vindt dat het er is. Zo bewijst hij zijn bestaansrecht en dat van het eiland. En dan blijkt dat het zanderige eiland, sandy island, wel bestaat! Het staat ingetekend op de zeekaart van Melanesië. In gedachten was Hooghiemstra er. In werkelijkheid kan hij dus ontdekken of zijn bedachte en gedachte beelden werkelijk met elkaar in overeenstemming zijn. Tekst en foto's: Jurjen K. van der Hoek Zie ook weblog Kunststukjes: jurjenkvanderhoek.tumblr.com