Winnende webshop Datona is een 'speelgoedwinkel voor mannen'

HAULERWIJK - Webshop Datona heeft de Thuiswinkel Award 2014 gewonnen. Het bedrijf, dat opereert vanuit Haulerwijk, won de publieksprijs in de categorie klussen & doe-het-zelf.

Datona heeft een grote showroom aan de Turfsteker op het bedrijventerrein van Haulerwijk. Vanuit hier worden ook dagelijks de bestellingen verzonden die klanten vanuit heel Nederland via de website plaatsen. Datona heeft meer dan 65.000 artikelen op voorraad op het gebied van gereedschap en werkplaatsinrichting. Dat loopt uiteen van sleutelsets tot complete werkbanken. ,,Wij werken voor de professional, maar ook steeds meer voor de semi-professional, dus de hobbyïst die gewoon goed gereedschap wil hebben'', vertelt office-manager Niels van der Veer. Container gereedschap Het bedrijf is opgericht door Willem Holman. Hij verkocht eerder in Haulerwijk motoren, maar nam enkele jaren geleden de gok om samen met Anne Bies uit Marum in China een container vol gereedschap en toebehoren voor de motor te kopen. ,,Inrijwielklemmen en liften, zulke dingen'', legt Van der Veer uit. De twee ondernemers verkochten de artikelen via verkoopsites als Marktplaats en dat groeide uit tot het bedrijf Power Plus Tools. Bies richtte zich op het buitenland, terwijl Holman zijn activiteiten vooral concentreerde in de Benelux. Holman werkte vanuit een voormalig schoolgebouw tussen Haulerwijk en Waskemeer, maar nam zeven jaar geleden de nieuwbouw in gebruik op het bedrijventerrein van Haulerwijk. Toen daarna hun wegen scheidden, ging hij alleen verder onder de nieuwe naam Datona. Vorig jaar is het pand uitgebreid met een extra loods. ,,Datona is gigantisch gegroeid, vooral door het web'', vertelt Van der Veer, die zelf al zeven jaar voor het bedrijf werkt. Vooral de aanstelling vorig jaar van Bas van Velzen als algemeen-directeur heeft het bedrijf volgens hem een flinke boost gegeven. ,,Bas heeft gezorgd voor structuur, iedereen weet nu wat zijn taak is en wat van hem of haar wordt verwacht. Dat betekent ook dat je met een gerust hart zaken uit handen kunt geven aan collega's. Ikzelf bijvoorbeeld had eerder nog wel eens dat ik alles zelf wilde doen. Er is nu meer rust en minder stress.'' Bon en sticker Momenteel werken er twaalf mensen voor Datona, waarvan drie in het magazijn, drie op de klantenservice en twee op de afdeling marketing. Eigenaar Holman is nog steeds verantwoordelijk voor de inkoop. Als iemand op de site een bestelling plaatst, wordt daarvan in Haulerwijk een bon uitgedraaid en een sticker. Met die bon gaat een van de medewerkers vervolgens het magazijn in om de gevraagde spullen bij elkaar te zoeken. Het hele pakket met de adressticker gaat nog dezelfde dag de deur uit, zodat de klant het de volgende dag in huis heeft. ,,Een deel is nog altijd mensenwerk, maar we zijn bezig om te automatiseren. Dan kan die bon er bijvoorbeeld meteen uit komen. Op die bon staat ook de locatie, want in het magazijn ligt alles op een vaste plek. Dan hoef je niet te zoeken. Het komt wel eens voor dat iets op een verkeerde plek wordt gelegd, en dat is heel lastig als je 65.000 artikelen hebt. Maar gelukkig komen we daar vaak gauw genoeg achter.'' Maandag drukst De drukste dag is de maandag, want dan moeten de bestellingen van het hele weekeinde worden verwerkt. ,,Dan begin je al met een achterstand. Op een goede dag maken we zo'n honderd bestellingen klaar voor verzending, maar dat aantal groeit. De nieuwe loods wordt nu nog vooral gebruikt voor opslag van bulk, maar die wordt er op den duur ook bij getrokken. Daarnaast wordt ook de winkel steeds belangrijker, al zijn we lokaal minder bekend omdat we toch een heel speciale doelgroep hebben. Die winkel geeft de klant ook vertrouwen, want hij weet dat hij ergens terecht kan.'' ,,Een garagehouder kan hier bij ons zijn hele bedrijf compleet inrichten. Van de brug tot aan de kleinste boutjes en moertjes'', zegt Niels van der Veer. Datona is alleen-verkoper voor Europa van het merk Smoos uit Taiwan, dat kwaliteitsgereedschap maakt. Daarnaast is er ook een compleet aanbod in het goedkopere segment, met vooral gereedschappen uit China. ,,Iets minder professioneel, maar wel goed, dus ideaal voor de hobbyist. Daar is ook heel veel vraag naar. Mannen hebben iets met gereedschap. Ik weet niet waarom, maar ik heb het zelf ook. Dit is toch wel een beetje een speelgoedwinkel voor mannen. Vrouwen hebben het vaak met kleding of schoenen, maar voor veel mannen is een mooie tang of sleutel ook een beetje een hebbedingetje.'' Tijden veranderen Webwinkels betekenen het einde van vele kleine 'echte' winkels, weet Van der Veer. ,,Maar de tijden veranderen gewoon. Als jij het niet doet, doet een ander het. Veel mensen kijken in een echte winkel hoe iets werkt of wat ze precies willen hebben, om het vervolgens op internet te kopen. Veel gewone winkels beginnen daarom ook met webshops, iedereen gaat uiteindelijk mee. Ik denk ook wel dat webshops standhouden. Wij zijn al vrij breed, maar specialiseren ons wel in een bepaalde richting. We moeten niet ineens beginnen met tv's of zo.'' De Thuiswinkel Award is een jaarlijkse prijs, die wordt uitgereikt aan de beste webwinkels in uiteenlopende categorieën. Klanten kunnen hun oordeel geven op toegankelijkheid, aanbod, service, kwaliteit, prijs en gemak van de online-shop. De Award die Datona vorige week won heeft het bedrijf volgens Van der Veer vooral te danken aan de klantvriendelijkheid. ,,Wij zijn heel soepel. Als een klant meldt dat iets niet goed werkt, sturen wij meteen een nieuwe. Ook als we vermoeden dat het zijn eigen schuld is. De klant moet een goed gevoel aan de koop overhouden, dan komt hij terug. Wij zoeken de fout eerst bij onszelf. Misschien is de handleiding niet duidelijk genoeg of staat er verkeerde informatie op de site.'' Klanten gunnen het ons De Award is een publieksprijs, wat betekent dat mensen via internet op Datona hebben gestemd. Grote websites als Bol.com of Neckermann.nl krijgen in het vervolg van de wedstrijd ook nog een beoordeling door een jury. Datona heeft zelf een groot aantal klanten benaderd om te gaan stemmen. Van der Veer: ,,Maar dan nog heb je niet de garantie dat ze dat ook doen. Dat veel mensen dat toch actief hebben gedaan, zien wij toch wel als een beloning. Het betekent dat ze tevreden over ons zijn en dat ze het ons gunnen.''