Friesland College laat praktijk zien tijdens Open Dagen

Zorginstellingen openen 25 en 26 januari hun deuren.

Neibertilla in Drachten, De Waadwente in Dokkum en Anna Schotanus in Heerenveen openen vrijdag 25 en zaterdag 26 januari de deuren voor een Open Dag voor mbo-studenten.

Leuk, zo’n opleiding in het mbo… Maar wat voor werk ga ik dan doen? En is leren in de praktijk iets voor mij? Dat zijn grote vragen, als je hard op weg bent naar je VO-diploma of als volwassene nog een opleiding in de zorg overweegt. Een praktijkroute van het Friesland College kan dan ideaal zijn. Om te laten zien hoe dat werkt, openen drie zorginstellingen dit weekend hun deuren tijdens de open dagen van het Friesland College.

Neibertilla in Drachten, De Waadwente in Dokkum en Anna Schotanus in Heerenveen zijn belangrijke partners van de School voor Zorg, Service en Welzijn van het Friesland College. Zij behoren tot het netwerk van inmiddels heel wat instellingen waarmee de school samenwerkt in praktijkroutes. Hierin gaan mbo-studenten al vanaf dag 1 in de praktijk aan de slag. Hoe dat gaat? Voor het eerst laten drie instellingen tijdens open dagen van het Friesland College zien wat leren in zo’n praktijkroute inhoudt.

Samen leren

In 2014 introduceerde het Friesland College de praktijkroutes. Opzet is dat studenten als aanstaande professionals snel aan de slag gaan, om voortdurend te ontdekken wat ze nog moeten leren en ook waaróm ze iets moeten leren. In de praktijk kun je die kennis immers meteen gebruiken, dus merk je steeds waarvoor je ’t doet. Studenten geven zelf aan wat ze nodig hebben en docenten komen naar de instelling voor werkplaatsen, waarin studenten met begeleiding werken aan hun kennis en ook medewerkers kunnen aansluiten.

Waar zij samen leren, dus. Door die aansluiting met de praktijk is het onderwijs altijd up-to-date, in een wereld van de zorg die voortdurend verandert. Studenten leren zelfstandig te werken en zijn zich steeds bewust van het effect van wat zij doen en hoe we samen de zorg kunnen ontwikkelen. Met slimme innovatie en nieuwe technologie bijvoorbeeld, nu mensen steeds ouder worden en zorg complexer wordt.

Groeien

Die praktijkroutes zijn - in de zorg en andere terreinen – uitgegroeid tot een landelijk voorbeeld, dat navolging krijgt. Terecht, zegt Fernand Bottema, FC-student verpleegkunde op niveau 4. ,,Ik heb snel ontdekt dat ik veel beter leer door te doen dan eerst een tijd in de schoolbanken te zitten. Stapje voor stapje breid ik mijn kennis en vaardigheden uit. Dat kan ik meteen weer toepassen. Zo blijf je groeien, en daar ben ik best trots op.” Via ervaringen bij Noorderbreedte, Coornhertstate en Leppehiem doet hij nu de praktijkroute op twee afdelingen in De Tjongerschans in Heerenveen.

Het praktijkgestuurd leren van het Friesland College draait om ervaren als basis van het leren. Dan is het mooi om dat leren al te laten starten in de open dagen van de school. ,,Mensen kunnen meteen een kijkje nemen bij bedrijven en organisaties waar ze in de praktijk gaan leren,”zegt Ida van Marion, directeur van de School voor ZSW. ,,Zo geven we een goed beeld van wat zij van ons mogen verwachten.” Jongeren én ook volwassenen, want voor beide groepen kan praktijkgestuurd leren een prettige en motiverende manier van leren zijn.

Zelf kijken

Door het grote netwerk zijn in veel regio’s instellingen te vinden waar studenten kunnen starten in praktijkroute. In Neibertilla, De Waadwente en Anna Schotanus is te zien hoe zo’n praktijkroute werkt. Studenten en docenten geven uitleg, zorgen voor demonstraties en laten zien wat zij dagelijks doen. Van Marion: ,,In onze praktijkroutes leiden wij toekomstige professionals op die de praktijk door en door kennen en als geen ander weten wat er op de werkvloer speelt en nodig is. Dat laten we graag zien.”