Tim Hofman prikkelt leerlingen Drachtster Lyceum poëtisch

DRACHTEN - Voor de derde klassers van Het Drachtster Lyceum stond de dag gisteren in het teken van poëzie.

In theater De Lawei, Museum Dr8888 en boekhandel Van der Velde konden ze workshops volgen die werden gegeven door gerenommeerde dichters en kunstenaars. Onder hen bevonden zich de huidige en voormalige stadsdichters van Groningen. Sanne van Balen, oud leerling van Het Drachtster Lyceum en bovendien voormalig gemeentedichter van Smallingerland gaf ook een workshop.

Er was aandacht voor het schrijven van gedichten, raps, songteksten en typografie. Het doel van de dag was om leerlingen dieper kennis te laten maken met poëzie en te enthousiasmeren voor het spelen met taal. Hoogtepunt van de dag was de voorstelling die Tim Hofman gaf in de grote zaal van De Lawei, waarbij ook leerlingen uit havo 4 aanwezig konden zijn.

Sudoku’s

De dichter Tim Hofman, die dankzij televisieprogramma’s bij BNN, Wie is de Mol? en YouTube een grote populariteit onder jongeren heeft, werd met applaus en gejoel onthaald. Op een humorvolle wijze vertelde hij de aandachtige leerlingen hoe je kunt spelen met taal. Dit deed hij aan de hand van voorbeelden uit zijn succesvolle bundel Gedichten van de broer van Roos.

De kracht van het werk Tim Hofman schuilt in taalvondsten, het verweven van verschillende talen en puzzelgedichten, die als een sudoku in elkaar blijken te vallen. Indruk maakte hij met een gedicht over een vriendin met anorexia. Ook andere zware onderwerpen wist hij met een vondst luchtig te maken, wat door de leerlingen met veel gelach werd ontvangen.

Wie is de mol?

Aan het einde van het optreden mochten de leerlingen vragen stellen aan Tim Hofman. Zoals viel te verwachten gingen die veelal niet over poëzie. De vraag of hij wist wie de mol is werd ontkennend beantwoord. Vragen over de mooiste plekken en avonturen leverden weinig poëzie, maar wel prachtige en spannende anekdotes op. Zoals een spannend relaas over het omkopen van een politieman op een vliegveld in Kenia, met als clou dat de politieman vond dat Hofman hem teveel bood.

Emotie

Na de vraag of hij van frikandelbroodjes houdt, die bevestigend werd beantwoord, kwam de poëzie toch nog aan bod. ,,Waar kan je het beste schrijven?’’ vroeg één van de leerlingen. ,,In ieder geval niet op een bankje aan het water, maar wel als je op reis bent’’, aldus Hofman, die wars is van hoogdravende poëzie. De beste vraag was of je gedichten kan schrijven zonder emotie. Hofman antwoordt dat het bij verhalen misschien kan, maar dat het bij gedichten eigenlijk altijd om de emoties gaat, die je bij het thema van het gedicht voelt.