VSO Talryk maakt kans op Onderwijsprijs voor Virtual Reality stagefilms

Drachten - VSO Talryk haalt de praktijk naar het Voortgezet Speciaal Onderwijs (VSO) met Virtual Reality-stagefilms. De innovatie in het onderwijs met Virtual Reality leverde VSO Talryk een nominatie op voor de Friese Onderwijsprijs.

,,Virtual Reality brengt stageplekken tot leven en verlaagt daarbij de drempel voor leerlingen om aan de slag te gaan. Zo werkt de techniek hand in hand met het onderwijs om de uitstroom naar arbeid in het VSO steeds meer te vergroten’’, vertelt directeur Cornelis Kappe trots. Voor het project ging Talryk een unieke samenwerking aan met de Hanzehogeschool Groningen en virtual reality-bedrijf Vrendle uit Leeuwarden.

Levensecht

De VR-stagefilms zijn ontwikkeld in nauwe samenwerking met Vrendle en studenten van de bachelor Social Work van de Hanzehogeschool Groningen. Het is voor het eerst dat de partijen op deze bijzondere manier de handen ineenslaan én dat VR-techniek op deze manier wordt ingezet om deze specifieke doelgroep van leerlingen in het VSO verder te helpen. ,,Leerlingen kunnen levensecht kennismaken met hun toekomstige stageplek’’, zegt Kappe trots.

Met dit innovatieve project dingt VSO Talryk mee naar de Provinciale Onderwijsprijs, die op 25 januari 2019 wordt uitgereikt. De winnaar gaat door naar de uitreiking van de Landelijke Onderwijsprijs. ,,Je leert het beste door te doen. Daar geloven we in bij VSO Talryk in Drachten. Vandaar dat we onze leerlingen stimuleren om hun vaardigheden zo veel mogelijk in de praktijk te brengen. Met VR halen we de praktijk in huis. Waar VR tot nog toe vooral werd gebruikt om de theorie tot leven te brengen, kiest VSO Talryk voor de omgekeerde wereld. Wij willen de praktijk tot leven brengen binnen onze schoolmuren’’, legt Kappe uit.

Spannend

,,Wat we zien is dat onze leerlingen het vaak spannend vinden wanneer ze voor het eerst op stage gaan. Om ze zo goed mogelijk voor te bereiden, is een veilige omgeving ontzettend belangrijk. Met vier VR-stagefilms laten we exact zien waar ze aan de slag kunnen. Maar leren we ook welke vaardigheden nodig zijn. Zo geven we ze een levensecht beeld van de praktijk zonder dat leerlingen de school uit hoeven. Dit lost logistieke problemen op en kan keuzes voor een werkplek eenvoudiger maken.”

Vier films

Van de Kringloopwinkel tot het gezellige restaurant van Brownies & Downies; in de films krijgen leerlingen een uitstekend beeld van waar ze stage kunnen lopen. ,,We hebben vier films gemaakt voor iedere sector waar onze leerlingen aan de slag kunnen’’, vertelt Kappe. Dat zijn Techniek, Land & Tuinbouw, Economie en Zorg & Welzijn. ,,In de films laten we zien waar je per sector aan de slag kunt, wat je taken zijn en welke werknemersvaardigheden je daarbij nodig hebt. Je kunt nog zo uitgebreid vertellen wat je in het groenonderhoud doet, maar wanneer je als leerling zelf met een VR-bril door de kassen loopt, krijg je een veel beter beeld. Zo kunnen ze nog beter kiezen welke stage het beste bij hen past.’’