Drachtster scholieren en Marumer koor spelen mee in Opera Hamlet

DRACHTEN

De opera Hamlet die OPERA2DAY op woensdag 7 maart spelt in de Lawei krijgt een Fries/Gronings tintje. Scholieren van het Drachtster Lyceum spelen mee in de begrafenisstoet.

OPERA2DAY presenteert Hamlet, een ‘grand opéra’ van Ambroise Thomas en een psychologische thriller zonder weerga. De Franse componist baseerde zijn meesterwerk op Shakespeares gelijknamige toneelstuk. Na de première op 18 januari in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag schreef de pers: 'Prachtig gespeeld, gezongen en geacteerd' (Theaterkrant); 'Bariton Quirijn de Lang zingt en acteert op bewonderenswaardige wijze de innerlijke beroering van de jonge prins Hamlet' (O-Tone); 'Briljant uitgesponnen waanzinscène van sopraan Lucie Chartin in de rol van Ophélie slaat je knock-out' (Volkskrant); 'Hamlet door Opera2Day grijpt je bij de lurven' (NRC Handelsblad) en 'Een must voor iedereen die ook maar iets met opera heeft' (Den Haag Centraal). Fries haakje De opera is tijdens de tournee op woensdag 7 maart vanaf half acht te zien in De Lawei in Drachten. OPERA2DAY staat bekend om het uitgebreide participatie- en educatieprogramma bij de voorstellingen en in Drachten is dat niet anders. De zangers van Kamerkoor Marum, leerlingen van het Drachtster Lyceum en blazers van de Jouster Fanfare nemen deel aan de proloog voor publiek in de foyer van het theater: de begrafenisstoet van de koning die het publiek vóór gaat de zaal in. Operaversie Met deze nieuwe productie zet OPERA2DAY de opera van Ambroise Thomas (1811-1896) weer stevig op de kaart. Hamlet heeft namelijk alles wat je van een operaversie van Shakespeares toneelstuk mag verwachten. Het verziekte hof van Hamlets oom, koning Claudius van Denemarken, verschijnt in alle decadentie op het toneel. De toeschouwers kunnen meeleven met de innerlijke strijd van Hamlet, een van de mooiste baritonrollen uit het operarepertoire. De geestverschijning van Hamlets gestorven vader is omgeven met mysterie. Voor Ophélie, die aan waanzin ten prooi valt, componeerde Thomas zeldzaam ontroerende muziek. Na 100 jaar terug Na de première in 1868 in Parijs - precies 150 jaar geleden - was Hamlet decennialang een van de meest gespeelde opera's. Ook in Nederland. Tot 1919 is de opera 153 (!) keer uitgevoerd in de Koninklijke Schouwburg van Den Haag, toen hoofdzakelijk een operahuis. Daarna is de opera in Nederland nog maar twee keer uitgevoerd: één keer in een Italiaanse versie en één keer concertant. Na 100 jaar keert Hamlet nu weer terug in de theaters in Nederland. Film noir OPERA2DAY presenteert de opera in een iets compactere versie die zich toespitst op de psychologische ontwikkeling van Hamlet. Voor de enscenering van deze Franse opera laat artistiek leider en regisseur Serge van Veggel zich inspireren door de rijke traditie van de Franse film noir. Tijdens de voorstelling zijn filmbeelden te zien van de cineaste Margo Onnes, waarmee de kijker kan doordringen in Hamlets geesteswereld. Naast de fysieke werkelijkheid zien we zijn dromen en waanbeelden. Waar werkelijkheid en fantasie aanvankelijk naast elkaar staan, lopen deze na verloop van tijd steeds meer door elkaar heen, zowel in Hamlets hoofd, als op het toneel. New European Ensemble OPERA2DAY werkt opnieuw samen met het New European Ensemble. De twee Haagse gezelschappen laten zich inspireren door de muziekpraktijk van honderd jaar geleden. Dirigent Hernán Schvartzman en Emlyn Stam, artistiek leider van het New European Ensemble, zijn gedoken in de archieven van de Franse Opera in Den Haag om de partijen van de orkestmusici te bestuderen. Ze hebben ook intensief geluisterd naar oude opnames van delen uit Hamlet met zangers die nog hebben gewerkt met de componist zelf. OPERA2DAY en het New European Ensemble brachten deze muziekpraktijk van rond 1900 al eerder samen tot leven in Dr. Miracle's last illusion, een voorstelling die volgens de pers 'spectaculair’ was (Volkskrant) en 'een hit' (Theaterkrant). Met Hamlet brengt OPERA2DAY voor de derde keer een Franse opera op de planken. In 2013 en 2014 was Médée van Cherubini te zien, volgens NRC-recensent Kasper Jansen ‘een bloedstollende voorstelling, die de toeschouwer ontredderd achterlaat’. In 2014 presenteerde OPERA2DAY Charpentiers La descente d’Orphée, die werd uitgeroepen tot ‘Opera van het jaar’.

Auteur

Fokke Wester