Recensie | De onzuivere abstractie van Zhong Nai Hashuury

Opsterland-Ooststellingwerf

De kijk van Jurjen K. van der Hoek op de kunst van Zhong Nai Hashuury, zoals op dit moment en nog tot 30 april te zien bij Kunsthuis Loof in Jubbega.

Hoewel de kunstenaar Zhong Nai Hashuury zijn inspiratie opdoet bij de pracht van ijsbloemen schijnt zijn werk intuïtief op doek te zijn gezet. IJsbloemen roepen bij mij andere beelden op dan de bloemvormen die deze schilder in Kunsthuis LOOF me voorschotelt. De vormen die het condenswater op bevroren ruiten aanneemt zijn meestentijds scherp en hoekig, agressief. Normaliter zonder kleuren anders dan wit, de ijsbloem neemt de tint aan van het buiten achter de ruit waarneembare. Het is dus een meer dan minder transparant gegeven. De werken van ZhongNai zijn daarentegen opgewekt vol spontane uitdrukking. Het laat zich niet dwingen in een natuurlijk keurslijf, maar zet zich naar de hand van de kunstenaar. Het doek als drager met een grijzende gronding doet dan nog denken aan het bevroren raam waarop de ijsbloemen groeien. Feestje in de galerie Het is een feestje in de galerie en het zal in het atelier een vrolijke happening zijn wanneer ZhongNai er zijn kunsten botviert. Het is daarom een lust de werken te beleven, vol vuur en met tastbaar genoegen gemaakt. De figuratie dartelt over het doek als in een jazzy bal masque. Gemaskerd, want de afgebeelde gedachte flora is gemaskeerd in zwierig abstracte beelden. Spontaan en speels Er is geen wereld met een horizon geschapen, er zijn geen landschappen in beeld gebracht. In een vrij uit de hand neergezet handschrift met onwerkelijke lettervormen. De onleesbare tekens vormen plantaardige doeken, een bos fleurige bloemen, een geurige ruiker, een tuil flora is het idee. In een wild expressieve impressie ontstaat een tableau aan kleuren. Spontaan opgezet en speels uitgewerkt met beheerst dragende pastelachtige tinten. Daardoor is het contrast weleens kwijt. Wordt er een meer donkere kleur het kader binnen geschilderd, dan ontstaat er een diepere zeggingskracht. De beeltenissen schreeuwen zich daardoor niet fel van de doeken, maar spreken zich wel degelijk uit en aan. In een warboel aan beweging, waarin in de schijnbare chaos veel valt op te merken, ontstaat geen puzzel om op zoek te gaan naar een beeltenis. Het is een duidelijk herkenbaar beeld, het staat beschreven en heeft voorstelling gekregen. Wanneer dan vlekken kleur zich op de voorgrond dringen is het onderwerp vanzelfsprekend: het is wat het is, onmiskenbaar. Schoonheid Het is een onzuivere abstractie die Zhong Nai uitzet. Daarin valt voor het oplettend oog veel figuratie te ontdekken. Maar het is slechts schijn, want er is geen persoonlijkheid. Er is slechts kleur dat in woeste handgebaren is opgezet, is weggekrast en zo op het oog een ondoordringbaar oerwoud aan zichtbaarheid neerzet. Maar het is meer een veld met bloemen die je op de knieën dwingt om de schoonheid te doorgronden. ZhongNai stuurt het oog en de gedachte van de kijker de richting op die hij wenst. Met kleurgebruik en in modellering weet hij wat het beeld is en zal doen. De kunstenaar weet wat de beschouwer zal zien in zijn werk. Het schrift, hoewel in onleesbare tekens, laat zich eenvoudig lezen. De doeken zijn esthetisch juist, met een verfijnde smaak voor schoonheid. Jurjen K. van der Hoek ------- Expositie Soul &Conception, schilderijen van Zhong Nai Hashuury bij Kunsthuis LOOF, Gorredijksterweg 73 in Jubbega. Tot 30 april. KUNSTstukjes, http://jurjenkvanderhoek.tumblr.com/ KUNSTsnippers, http://jurjenklaas.tumblr.com/

Auteur

Redactie