Recensie | Feteranen sluit theaterseizoen De Skâns grandioos af

Een prachtig theaterseizoen van de Skâns in Gorredijk werd afgelopen vrijdagavond afgesloten met een reprise van Feteranen.

Freark Smink en Joop Wittermans zorgden voor een magnifieke avond met deze voorstelling, als de twee erewachten Douwe Anne Wiebenga en Sibbele Flapper. Bij de jaarlijkse herdenking van WO II kwamen ook veel herinneringen boven uit de tijd die ze in Indië hadden doorgebracht als soldaten. Schrijnend en humoristisch legden de twee rasartiesten zaken bloot over deze ʻvergetenʼ oorlog, de zwijgzaamheid, die gewoon is onder deze groep veteranen, uiteindelijk doorbrekend. Grandioos was de transformatie van de fiere, strabante Douwe Anne Wiebenga als trotse plichtsgetrouwe erewacht tot zielig hoopje militair. De zekerheden weggevaagd. Was het wel goed wat ze gedaan hadden, verzuchtte hij zoekend en in elkaar stortend. Bijgestaan door de inmiddels door beroerte getroffen en daardoor emotionele doch gelijkmatige en zorgzame Sibbele Flapper deelden ze elkaars herinneringen, angsten en verdriet. De gerenommeerde acteurs gaven elkaar volop de ruimte om te kunnen schitteren. En dat deden zij. Samen stonden ze sterk, beresterk door intens spel, een verrukkelijke timing en weergaloze mimiek. Het publiek was erg onder de indruk. Een heel mooie afsluiting van het theaterseizoen. Pareltjes Er waren echter nog meer pareltjes te bewonderen in de afgelopen maanden. Er was voor elk wat wils. Een mooie, afwisselende lijst met artiesten. Dikwijls werd ik van mijn stoel geblazen door intense en verrassende optredens of viel ik er bijna van af van de slappe lach. Soms vertrok ik aangeslagen, een andere keer zong ik onderweg naar huis over de lente. Jammer dat sommige artiesten op weinig publiek mochten rekenen. Chapeau voor de creativiteit en het improvisatietalent van het personeel die de zaal, ongeacht de opkomst, kon omtoveren tot een prima plek om een avond door te brengen voor zowel de gasten als voor de artiesten. Ook onder het personeel van de Skans is veel talent en know how te vinden en voor hen gaat het nog even door. Nieuwe contacten en contracten, vergaderingen en lichtplannen, reclame en pr. Alles zal ongetwijfeld weer op rolletjes lopen en in kannen en kruiken zijn voor het nieuwe seizoen aanvangt in de herfst van 2016. Als toneel zonder licht Ik hoop jullie tijdens het nieuwe seizoen in grote getale te mogen ontmoeten in de Skâns. Want Gorredijk zonder theater is als een ei zonder zout, als een toneel zonder licht, als een dorp zonder kern. Sommige zaken kunnen nu eenmaal niet zonder elkaar. Of zoals Feteraan Flapper resoluut sprak over zijn afkomst: ʻEen boer zonder mes is geen boerʼ, alvorens hij onverstoorbaar zijn appeltje ging schillen en zijn collega erewacht Wiebenga steevast, meestal tevergeefs, bij elke herdenking een partje aanbood. Friesland, duik niet onder maar zet u schrap voor de invasie van deze twee Feteranen, want: zij komen, zij zien, en... zij overwinnen weer! Liesbeth Stoffer