Recensie | Jimmy Costello in de Skâns

Liesbeth Stoffer schreef een recensie over Jimmy Costello, gespeeld door Theo Smedes, afgelopen weekend in De Skâns Gorredijk.

Geen grote opkomst maar daardoor wel een intieme versie van de voorstelling ʻJimmy Costelloʼ zaterdagavond in de Skans. De bezoekers zaten de acteur Theo Smedes dicht op de huid waardoor de intensiteit van het spel bijna tastbaar werd. Met een decor die de sfeer van het gevangeniswezen perfect uitbeeldde en met behulp van goed afgesteld licht en geluid, kon de acteur het publiek moeiteloos meevoeren met de op feiten gebaseerde avonturen van Jimmy Costello. Negentien jaar cel Jimmy Costello, een crimineel die in de jaren ʻ50 actief was in Nieuw-Zeeland. Op zijn twaalfde verlaten door zijn moeder en meer dan eens geslagen door zijn alcoholische vader begint hij zijn criminele ʻloopbaanʼ met het stelen van melkgeld. Maar daar blijft het niet bij. De volgende stappen op de ladder zijn autoʼs stelen en inbreken. Tot hij gepakt wordt en opgesloten. Wat een verschil met toen en nu in een gevangenis. Jimmy ontsnapt tot driemaal toe en weet dagenlang uit handen van de politie te blijven. Door deze acties wekt hij de sympathie op van het volk maar helaas ook meer jaren achter de tralies. Jimmy vindt negentien jaar wel heel erg veel voor ʻslechtsʼ autoʼs stelen en wat inbraken. Na tien jaar komt hij vrij, maar helaas gaat het toch weer mis ook al heeft hij een baan. Jimmy raakt ongewild verwikkeld tijdens het innen van zijn allereerste echt verdiende looncheque bij een bankoverval. ʻWrong time, wrong placeʼ en hij mag weer vijf jaar brommen. Na vrijlating doet hij waar hij eigenlijk het beste in is: verdwijnen. Nooit meer achter tralies..... Boeiend Vanaf de eerste minuut was het spel boeiend, zeer goed getimed en tot in de puntjes verzorgd. Theo Smedes heeft deze monoloog jaren eerder gespeeld in een andere uitvoering maar was nog niet klaar was met Jimmy. Er zat volgens zijn zeggen nog veel meer in. Theo Smedes heeft al zijn hebben en houwen op toneel gebracht in deze perfecte bewerking. De verschillende stemmingen van Jimmy Costello waren volstrekt geloofwaardig en vloeiden geruisloos in elkaar over. De personages die Theo Smedes uitbeeldde voelden nergens gekunsteld aan. Nee zeker niet, herkenbaar en bij tijd en wijle gewoon hilarisch. Hoewel hier en daar wat snel gesproken en de Friese taal niet geheel machtig, kon ik me verliezen in Jimmy Costello en voelde ik mijn sympathie groeien voor deze onfortuinlijke kruimeltjesdief. Intelligent acteur Maar niet alleen voor Jimmy. Na afloop sprak ik de zeer sympathieke Theo Smedes in het theatercafé van de Skans. Een open, intelligent acteur die goed te spreken was over het verloop van de avond. Ook hier weer kwam het gulle publiek in Gorredijk op tafel, figuurlijk gesproken natuurlijk. Die energie blijft ongrijpbaar maar zeer bijzonder en voor artiesten erg prettig om voor te spelen. Dan sluit ik deze recensie af met een waarschuwing voor criminelen in de dop. Pas op! Het mag tegenwoordig anders gaan in de nor met playstation en tv: het blijven tralies!! Het zal wel meevallen in Gorredijk. Mijn auto stond er nog..... Liesbeth Stoffer