Recensie | Fljimsk doet alle zorgen even vergeten

GORREDIJK

Het gezelschap Griet Wiersma, Minze Dijksma en hun nieuwe partner Piter Wilkens speelde zaterdag in de Skâns de première van hun  nieuwe voorstelling Fljimsk. Liesbeth Stoffer geeft een oordeel.

De première van Fljimsk in de Skans in Gorredijk was een groot succes. Griet Wiersma en Minze Dijksma, die al vijftien jaar samenwerken, werden enthousiast bijgestaan door singer-songwriter Piter Wilkens en mochten rekenen op een warm welkom door het publiek. Een mooie doorstart na het afscheid van Teake van der Meer. Met een beheerste flair en gortdroog bracht Minze zijn goocheltrucs op een Tommy Cooper-achtige manier op het podium. Er mislukte nogal wat, maar dat was de bedoeling natuurlijk, om af en toe genadeloos toe te slaan met wonderbaarlijke geslaagde trucs waar de monden van openvielen. Onvoorstelbaar, Hans Klok-waardig. Echt heel grappig waren de typetjes die Griet ten tonele bracht. Lekker vet en ontspannen neergezet met gekke woordverhaspelingen. Jeltsje die lekker in haar veltsje zat en Japke de taxichauffeuse die in het stonecoal-Engels met Fries accent een klant te woord stond, waren ronduit hilarisch. Tineke Schouten zou het misschien ook kunnen... Piter, ook behept met een flinke portie gortdroge Friese humor, past perfect bij deze twee artiesten. Hij hielp Minze een handje met zijn trucs en zong tussendoor duetten met Griet. Zijn Engelse R in het Fries was erg leuk gevonden. Volgens Piter spreken Hollanders erg veel Engels tegenwoordig. Omdat hij ook geregeld optreedt buiten de landsgrenzen was hem dit opgevallen. Er ontstond een leuke interactie met het welwillende publiek. De overwegend vijftigplus bezoekers waren gul in hun reacties. Meer dan eens hoorde ik ze schaterlachen en zichtbaar genieten van de avond als ik rondkeek tijdens de voorstelling. Met een heerlijke Friese medley nam het trio swingend en enthousiast afscheid van Gorredijk. Het doel om de alledaagse zorgen even te vergeten en met een heerlijke avond achter de rug opgewekt huiswaarts gaan, was bereikt. Wat ik ta ôfsluting allinne noch sizze wol: Vooral zo doorgaan.... Liesbeth Stoffer

Fokke Wester